عوامل موثردر تعیین حداکثر ظرفیت عملی و درصد استفاده از آن در طرح های توجیهی:
در تعیین حداکثر ظرفیت عملی طرح و درصد استفـاده از این ظـرفیت، عوامل متعـددی مـؤثر میباشند مانند:
طراحی، روش تولید و فنآوری، ظرفیت اسمی ماشین آلات، مواداولیه و کمکی، نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری،
توقف عادی کار، تعطیلات و نوبت کاری و کشش بازار.
تعداد نوبت کار:
تعیین ساعت کاری، تعداد شیفت کار در روز و تعداد روزکاری در سال بستگی به عواملی از جمله نوع صنعت،
سیستم تولید، میزان دسترسی به مواداولیه، نوع محصول و برخی عوامل دیگر دارد. به عنوان مثال به طور معمول در
کارخانجاتی که اجبارا به طور پیوسته باید فعالیت نمایند 3 شیفت کاری در روز و حداکثر 300 روز کاری در سال
برای محاسبه ظرفیت در نظر گرفته میشود
محصول تولیدی :
یک واحد تولیدی میتواند تولید کننده یک یا چند محصول معین باشد. چند محصولی بودن یک واحد به عوامل
مختلفی بستگی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.
- ماهیت فعالیت و ضرورت تولید محصولات جانبی در کنار محصول اصلی. توضیح این امر به ویژه در
مواردی که محصوالت جانبی خود باعث ایجاد ارزش افزوده میشود ضروری است. در برخی موارد
محصولات با اینکه در یک رده مشخص میباشند دارای درجه بندی متفاوت از نظر کیفیت و کاربرد میباشند
مانند صنایع تولید مواد پلی پروپیلن.
- تنوع محصوالت از نظر مشخصات ظاهری و کیفیت متناسب با سلیقة مصرف کنندگان و حضور موثر در
بازار.
به طور کلی در رابطه با تولیدات یک واحد الزم است موارد زیر مورد دقت و توجه قرار گیرند و در گزارش ارائه
شود:
- تعریف علمی محصول یا محصولات براساس مراجع معتبر علمی (نه براساس اطلا عات و اصطلا حات
روزمره)
- نام و نوع تولیدات، در صورت تنوع تولیدات انتخاب محصول/ محصولات اصلی یا همگن شده و ذکر دالیل
آن
- انتخاب محصولات تیپ
- در صورتی که محصول مورد نظر با قیمتهای مختلف و با انواع مختلف در بازار وجود داشته باشد
مشخصات و معرفی محصول باید به طوری صورت پذیرد که کارشناس بازار در تعیین آن در بازار و تعیین
یک قیمت واحد برای آن با مشکل مواجه نشود.
- مشخصات فیزیکی و شیمیایی تولیدات و ارائه محدودیت های احتمالی بعنوان مثال عدم امکان فرآوری
ماهی و میگو بطور همزمان در یک سالن
- کیفیت مورد نظر و مطلوب براساس استانداردهای موجود مثالً در صنایع پتروشیمی ISO و …
- تعیین درجه محصول
- موارد کاربرد هر یک از محصولات و مصرف کنندگان.
- چنانچه در نظر باشد که محصولی با عالمت تجاری خاصی تولید شود هرگونه حق امتیاز در قالب قرارداد
مورد توجه قرار گیرد