دسته‌بندی نشده

نرخ بازدهی داخلی سرمایه چیست؟

نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری چیست ( IRR)

نرخ بازده داخلی (IRR) اغلب توسط شرکت ها برای تجزیه و تحلیل مراکز سود و تصمیم گیری بین پروژه های سرمایه ای استفاده می شود. اما این معیار همچنین می تواند به شما در ارزیابی رویدادهای مالی خاص در زندگی خود مانند وام مسکن و سرمایه گذاری کمک کند.

IRR نرخ بهره (همچنین به عنوان نرخ تنزیل شناخته می شود) است که مجموعه ای از جریان های نقدی (مثبت و منفی) را به ارزش فعلی خالص (NPV) صفر (یا به ارزش فعلی وجه سرمایه گذاری شده) می رساند. استفاده از IRR برای به دست آوردن ارزش فعلی خالص به عنوان روش جریان نقدی تنزیلی تحلیل مالی شناخته می شود. و در واقع میزان جذابیت یک سرمایه گذاری را برای جذب سرمایه می سنجد .

موارد استفاده IRR

همانطور که در بالا ذکر شد، IRR یک ابزار کلیدی در امور مالی شرکت است. به عنوان مثال، یک شرکت ، سرمایه گذاری در یک کارخانه جدید را در مقابل توسعه یک کارخانه موجود بر اساس IRR هر پروژه ارزیابی می کند. در چنین حالتی، هر پروژه سرمایه ای جدید باید یک IRR بالاتر از هزینه سرمایه شرکت تولید کند (نرخ بهره سرمایه ) . هنگامی که از این مانع عبور کرد، پروژه ای که بالاترین IRR را دارد، سرمایه گذاری عاقلانه تری خواهد بود، همه چیزهای دیگر برابر هستند (از جمله ریسک).

IRR همچنین برای شرکت ها در ارزیابی برنامه های خرید سهام مفید است. واضح است که اگر شرکتی مبلغ قابل توجهی را برای خرید مجدد سهام خود اختصاص دهد، تجزیه و تحلیل باید نشان دهد که سهام خود شرکت سرمایه گذاری بهتری است – یعنی دارای IRR بالاتری – نسبت به هر استفاده دیگری از وجوه، مانند ایجاد مراکز فروش جدید. یا خرید شرکت های دیگر ، و نشان دهد که از نظر بازدهی داخلی خرید سهام به سایر سرمایه گذاری ها و فرصت های موجود ارجحیت دارد.

پیچیدگی های محاسبه IRR

فرمول IRR بسته به زمان و واریانس در مقادیر جریان نقدی می تواند بسیار پیچیده باشد. بدون کامپیوتر یا ماشین حساب مالی، IRR فقط با آزمون و خطا قابل محاسبه است.

یکی از معایب استفاده از IRR این است که فرض می‌شود تمام جریان‌های نقدی با نرخ تنزیل یکسانی سرمایه‌گذاری می‌شوند، اگرچه در دنیای واقعی این نرخ‌ها به‌ویژه در پروژه‌های بلندمدت نوسان خواهند داشت. با این حال، IRR می تواند هنگام مقایسه پروژه های با ریسک مساوی به جای پیش بینی بازده ثابت مفید باشد.

فرمول کلی برای IRR که شامل خالص ارزش فعلی است به شرح زیر است.

0=CF0+CF1/(1+IRR)+CF2/(1+IRR)^2 +⋯+CFn/(1+IRR)^n 

NPV=∑Nn=0 CFn/(1+IRR)^n= 

CF0  =   سرمایه گذاری اولیه     

 CF1 ، CF2 ، . . . ،CFn = جریانات نقدی

n = تعداد دوره

N = سال محاسبه 

NPV  = خالص ارزش فعلی سرمایه گذاری

IRR = نرخ بازدهی داخلی

ابزارهای مختلفی برای محاسبه ی نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری وجود دارد از جمله استفاده از فرمول IRR  در نرم افزار اکسل 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *